Cunoasterea necunoscutului

Allah subhana wa ta'ala a pastrat pentru Sine,  cunoasterea necunoscutului,asa cum este indicat de catre textele din Qur'an si Sunnah. Allah subhana wa ta'ala spune (interpretarea sensurilor):


"Spune: "Nu stie nimeni dintre cei care sunt in ceruri si pe pamant Necunoscutul, afara numai de Allah!" lar ei nu-si dau seama cand vor fi inviati!"

[al-Naml 27:65]


"Si la El sunt cheile necunoscutului si nu le stie decat numai El. Si El cunoaste ceea ce este pe uscat si ceea ce este pe mare. Si nu cade nici o frunza fara ca El sa o stie. Si nu exista bob in intunericurile pamantului, nimic proaspat si nimic uscat, fara ca ele sa fie [insemnate] intr-o Carte Limpede''

[al-An’aam 6:59]


Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui) a explicat aceste chei referindu-se la cinci lucruri care sunt mentionate in Soorat Luqmaan, in care Allah subhana wa ta'ala spune (interpretarea sensurilor):

"Numai la Allah se afla cunoasterea Ceasului. El face sa coboare ploaia imbelsugata si El stie ce se afla in pantece. Nici un suflet nu stie ce va dobandi maine si nici un suflet nu stie in care [loc de pe] pamant va muri. Allah este Atoatestiutor [si] Binestiutor [Alim, Khabir]."

[Luqmaan 31:34].


Al-Bukhari a relatat in Sahih lui (hadith nr 4477), ca Aishah (fie Allah multumit de ea) a spus:". Oricine spune ca stie ce se va intampla in viitor,minte" Apoi el a recitat: "Nimeni nu stie ce se va întampla maine."


Dar,cu privire la aceasta problema este important sa stim ceea ce inseamna cunoasterea necunoscutului pe care Allah si-a pastrat-o pentru Sine, pentru ca al-ghayb (necunoscutul), inseamna ceea ce nu se vede,si ceea ce nu se vede poate sa fie ceea ce nu este vazut de toata creatia- atat in ceruri cat si  pe pamant - acest tip de nevazut nu este cunoscut de nimeni,ci doar de Allah, iar acest lucru este se numeste al-ghayb al-mutlaq (nevazut in sens absolut), sau poate fi necunoscut pentru unii oameni, sicunoscut pentru altii.Aceasta se numeşte nevazut pentru cel care este ignorant,dar nu este nevavut sau necunoscut pentru toti oamenii, si cunoasterea sa, nu-I apartine exclusiv lui Allah. Shaykh Ibn Uthaymeen (Allah sa aiba mila de el) a spus în Sharh Al-'Aqeedah al-Waasitiyyah (pag. 158): Necunoscutul este ceva care nu se vede.Necunoscutul este ceva relativ,dar necunoscutul in sens absolut (Al-ghyab Al-mutlaq) este cunoscut doar deAllah.


Ceea ce ghicitorii spun despre lucrurile care se vor intampla in viitor, nu are nimic de face cu necunoscutul sau cu cunoasterea nevazutului, si ei nu cunosc ceea ce se va intampla in viitor.Mai degraba ei sunt mincinosi care fac afirmatii false. A fost relatat ca Aisha (Allah sa fie multumit de ea) a spus:"Unii oameni l-au intrebat pe Profet (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui) despre ghicitori, si el a raspuns: "Ei nu sunt nimic ", au spus:" O, Mesager al lui Allah, uneori ei spun ceva si acest ceva devine realitate.Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui) a spus: "Acesta este pentru  ca  diavolul  fura  cuvantul  din  vorbirea  ingerilor  si-l arunca in urechea ghicitorului, iar ghicitorul nascoceste cu acest cuvant o suta de minciuni, iar lumea ii da crezare, din pricina acelui  cuvant  care  a  fost  auzit  din  cer.  "

Relatat de Al-Bukhari (7561).


Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui) a explicat modul in care djinnii fura aceste cuvinte.El a spus:"...atunci cand Domnul nostru, binecuvantat si slavit fie numele Sau,porunceste ceva,purtatorii Tronului Lui ii aduc lauda, pana ce tasbeeh-ul ajunge la aceia din cerul cel mai de jos. Apoi, cei care sunt cel mai aproape de purtatorii Tronului spun: Ce a spus Domnul vostru? Si ei le spun ceea ce a spus El. Si cei din cer se intreaba unul pe altul care este stirea, pana cand stirea ajunge la cerul cel mai de jos. Apoi,djinnii care au ascultat tot, fura cuvintele si le transmite familiarilor lor. Ce povestesc este adevărat, dar acestia le adauga minciuni."

(Relatat de Muslim-2229).


Din toate cele de mai sus, reise clar ca djinnii nu detin cunostinte despre necunoscut, mai degraba ei fura cuvintele pe care le aud de la ingeri.Dar nici ingerii insisi nu au cunostinte despre necunoscut cu exceptia cazului în care Allah le-a spus de el. Dupa ce ingerii au capatat cunoasterea asupra unor lucruri necunoscute de la El, aceste lucruri nu mai sunt considerate ca necunoscute in sens absolut, dar inainte de faptul acesta,ei,ingerii sunt ca oricare alta creatie si nu stiu nimic despre necunoscut. Acest lucru depinde de Allah,daca El le spune sau nu. Allah subhana wa ta'ala spune (interpretarea sensurilor):


"Numai EL este Stiutorul necunoscutului si EL nu descopera taina Sa nimanui,afara de acela pe care -l alege ca trimis"

(Al-Djinn 26-27)


Shaykh Ibn Uthaymeen ( Allah sa aiba mila de el) a spus: cel mai nobil dintre mesagerii angelici, Gabriel, l-a intrebat pe cel mai nobil dintre mesagerii umani, Muhammad (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui):"Spune-mi despre Ceas. " El a raspuns: "Cel care intreaba cunoaste la fel de mult ca cel care raspunde," ceea ce inseamna ca daca tu  nu ai cunostinte de el (despre Ceas), nici eu nu am."

Sharh al-‘Aqeedah al-Waasitiyyah, p.158


Si Allah stie mai bine.


Published with Blogger-droid v2.0.4

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu