Diferenta intre qasd (obiectiv) si niyah (intentie) si importanta intentiei in jurisprudenta islamica

As-salamu aleykom wa rahmatullahi wa barakatuhu,


Lauda lui Allah!


In primul rand:

Obiectivul (qasd) in terminologia fuqaha inseamna hotararea de a face ceva.

Mu'jam Al-Mustalahaat wa'l-Alfaaz Al-Fiqhiyyah (3/96).


Intentia (niyyah),  asa cum Al-Quraafi (Allah sa aiba mila de el) a spus, inseamna: intentia in inima unei persoane pentru ceea ce el vrea să facă. Al-Dhakheerah (1/20).


Al-Nawawi definit-o ca fiind: A fi hotarat in inima pentru a face un act,fie el obligatoriu sau nu. Al-Majmoo "(1/310).


Din definitia data de catre Al-Quraafi este clar ca niyyah şi qasd sunt aproape identice in semnificatie.Prin urmare, niyyah (intentia) este definit ca fiind qasd (obiectiv), dar Ibn Al-Qayyim (Allah sa aiba mila de el) a spus ca exista o diferenta intre ele. El a spus: Niyyah (intentia) este exact qasd, dar exista doua diferente intre aceasta si qasd:


1 - Qasd (obiectivul) poate se poate referi la actiunea faptuitorului insusi sau la actiunea altora, in timp ce niyyah (intentia) se refera numai la propriile  actiuni.Nu se poate imagina că un om ar avea intentia sa realizeze ceea ce altul intentioneaza, dar se poate imagina ca el ar vrea sa aibe acelasi obiectiv (qasd) ca altii.


2 - Qasd (obiectivul) se poate referi numai la o actiune pe care o  persoana este capabila sa o faca si vrea sa o faca, în timp ce niyyah (intentia) se poate referi la o persoana care intentioneaza sa faca ceea ce el este capabil sa faca si ceea ce el nu este capabil sa faca.Prin urmare, in hadith-ul narat Abu Kabshah Al-Anmaari, care a fost relatat de Ahmad,Tirmidhi si altii, Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa)a spus: "Exista patru tipuri de oameni în aceasta lume: un om caruia Allah i-a dat bogatie si cunoastere, asa ca el se teme de Domnul sau in ceea ce priveste modul in care el dispune de bogatiile sale, si le foloseste pentru a intari relatiile de rudenie si constientizeaza ca Allah are drepturi asupra bogatiilor sale.Acest om ocupa cel mai inalt statut in fata lui Allah. Si un om caruia Allah i-a dat cunoastere dar nu i-a dat bogatie, asa ca el spune:"Daca as fi avut avere as fi procedat la fel ca celalalt. "Asadar el va fi recompensat in funcţie de intentia [niyyah] sa si rasplata ambilor este aceeasi. Si un om caruia Allah i-a dat avere, dar nu i-a dat cunoastere. Aceasta are cel mai rau statut  inaintea lui Allah.Si o alta persoana careia Allah nu i-a dat nici avere si nici cunoastere, si el spune: "Dacă as fi avut banii celei de-a  treia persoane i-as fi cheltuit la fel cu acea persoana ". Deci, el va fi judecat in conformitate cu intentia [niyyah] sa, si povara pacatelor lor va fi aceeasi".

Deci,intentia [niyyah] are de-a face cu ceea ce este posibil si cu ceea ce nu este posibil, spre deosebire de qasd (obiectiv) si de iraadah (vointa),care nu au nimic de-a face cu ceea ce nu este posibil,fie ca este vorba de actiunile proprii sau de actiunile  altora."

Badaa'i de la "Al-Fawaa'id (3/190).A se vedea, de asemenea, al-Qawaa'id Al-Kulliyyah wa'l-Dawaabit Al-Fiqhiyyah de Dr. Muhammad "Uthmaan Shabeer, p.93, 94.


In al doilea rand:

Obiectivele sunt foarte importante în Fiqh.Este suficient sa stiti ca unul dintre principiile cele mai importante este faptul ca, problemele sunt judecate conform cu intentiile si obiectivele lor,bazandu-se pe cuvintele Profetului (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui) care a spus: "Actiunile nu sunt altceva decat intentii si fiecare persoana va avea,ceea ce a intentionat."

[Relatat de Bukhari (1) si Muslim (1907).]


Al-Suyooti (Allah sa aiba mila de el) a spus: "Trebuie sa stiti ca exista  o multime de relatari de la imami,care vorbesc de importanta deosebita a hadith-urilor  despre intentie (niyyah)".Abu Ubaydah a spus: " Nu exista nimic in relatarile Profetului (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui), care sa fie mai cuprinzator,mai bogat în sensuri sau mai util decat aceasta." Imam al-Shaafa'i, Ahmad ibn Hanbal, Ibn Mahdi, Ibn al-Madeeni, Abu Dawood, Al-Daaraqutni si alţii au fost de acord ca este o treime din cunoastere, iar unii dintre ei au spus ca este un sfert din cunoastere. Al-Bayhaqi si-a bazat opinia sa,cum ca ar fi o treime din cunoastere, pe faptul ca o persoana castiga recompensa pentru actiunile inimii sale,a limbii sale si a restului facultatilor sale fizice,si pe faptul ca intentia (niyyah) este una dintre aceste trei categorii si cea mai importanta dintre ele,deoarece acesta poate fi un act independent de adorare si celelalte acte de adorare nu sunt valide fara ea."

Al-Ashbaah wa'l-Nazaa'ir p.9.


Acest lucru subliniază importanta cunoasrerii intentiilor si obiectivelor, si  acordarea importantei cuvenite acestora.

Si Allah stie cel mai bine.


Traducere de pe site-ul Islam Q&A


Published with Blogger-droid v2.0.4

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu