Evlavie

Etichete: , , ,





In numele lui Allah, Cel Milostiv, Indurator, Creatorul si Sustinatorul Universului.Pacea si binecuvantarea lui Allah asupra robului si trimisului Sau,Muhammed. Depun marturie ca nu exista alta divinitate in afara de Allah, care merita sa fie glorificat si depun marturie ca Muhammed este robul si trimisul lui Allah.

-TAKWA este un concept central care traverseaza toate surele din Coran, in special acele versete care trateaza comportamentul individului si relatiile sociale. Niste echivalente ale cuvântului TAKWA ar fi prietenie, grija pentru pastrarea codului moral, atitudinea de a se teme de Allah. Dar toate aceste traduceri redau doar partial adevaratul inteles al conceptului TAKWA. As vrea sa definesc Takwa ca o atitudine care combina elementele de frica fata de Allah, cu grija sau teama de a-L mania si, mai ales (deasupra tuturor acestora), constiinta permanenta a existentei lui Allah.

- Ati putea sa ne explicati care sunt elementele acestui concept?De exemplu, ce inseamna teama de Allah ? Oare Allah ne sperie?

- In conceptia islamica, atunci cand folosim cuvantul teama in legatura cu TAKWA, nu inseamna ca suntem speriati,pentru ca nu am putea fi speriati, avand totodata un sentiment de dragoste si respect. Oamenii pot sa se sperie de un monstru, dar nu pot sa-l iubeasca sau nu pot sa aiba nici un fel de afinitate fata de acest monstru. Acesta nu este felul de frica despre care vorbim noi.Teama de Allah include frica de a fi pedepsit in Ziua Judecatii de Apoi. Cu siguranta aceasta face parte din frica de Allah si nu este nimic rau in aceasta. Este o parte a responsabilitatii umane si fara aceasta responsabilitate orice persoana ar putea face orice ar dori. Aceasta frica de Allah,include, de asemenea, frica de a pierde acele binecuvantari,acele daruri pe care ni le-a dat Allah. Faptul de a fi privat de binecuvantarile lui Allah, atunci cand actionezi contra vointei Lui,il face pe individ sa urmeze calea stabilita. Dar, pe langa aceasta,mai exista si un alt inteles al fricii de Allah, care este complet diferit de aceste prime doua intelesuri. Este o frica superioara,mult mai nobila decat primele doua tipuri. Sa dam un exemplu:
Daca doi oameni se iubesc cu adevarat si cu sinceritate, fiecare din cei doi va incerca sa faca tot ce-i sta in puteri pentru a-l multumi pe celalalt, si va evita orice actiune care ar putea periclita dragostea lor, sau care nu i-ar placea celuilalt. In acest caz,oamenii devin foarte grijulii si le este frica sa nu faca ceva neplacut personei iubite. Daca aplicam aceste criterii relatiilor umane, atunci este mult mai potrivit pentru noi, care suntem
credinciosi cu adevarat, sa ne fie cu adevarat teama sa facem ceva care nu-I place lui Allah. Pentru ca aceasta ar insemna un act de nerecunostinta, un act care ar demonstra ca am uitat ceea ce Allah ne-a daruit. Lui Allah ii datoram viata noastra, tot ce avem sub stapanirea noastra si mai presus de orice,indrumarea pe care ne-a acordat-o,posibilitatea de a-L cunoaste, de a-L adora si de a avea acest sentiment de pace interioara in relatia cu El. Astfel, acest gen de teama nu se bazeaza pe frica de razbunare a lui Allah sau pe conceptul ca Allah este cel care ne aplica pedepse, ci pe teama de a nu face ceva ce nu-I place lui Allah.

- Multumesc. Cand ne dadeati aceasta definitie, ati folosit expresia: " A pazi mereu constiinta existentei lui Allah". Puteti sa ne explicati ce sugereaza aceasta?

- Incerc sa explic aceasta referindu-ma la o declaratie a lui Omar ben al-Khattab.Este vorba de o comparatie pe care acesta a facut-o intre TAKWA si grija pe care o persoana care merge pe o cale ingusta, cu tot felul de capcane,bestii, care incearca sa-l apuce. In araba, imbracamintea este aici asemanata cu caracterul individului care incearca sa-si apere caracterul moral daruit de Allah, de orice abateri, tentatii care-l inconjoara zi de zi. Este o cale delicata cea pe care omul trebuie sa mearga, o cale impresurata cu diferite ispite ca: lacomia,dorinta de a face bani prin orice mijloc, implicarea intr-o relatie ilicita, mandria, vanitatea. Persoana care practica TAKWA este acea persoana care trebuie sa evite orice lucru care ar putea sa-L nemultumeasca pe Allah. Deci exista conditii pe care omul le indeplineste atunci cand are constiinta existentei lui Allah. Dupa propria mea opinie, consider ca constiinta existentei lui Allah si constienta maretiei Lui sunt nucleul conceptului de TAKWA. Acest nucleu contine constiinta individului de existenta lui Allah,sentimentul ca Allah este cu tine,ca Te urmareste cu privirea Sa,ca Te aude ce spui,ca este prezent mereu la ceea ce faci. Acest sentiment da nastere dorintei de a urma calea lui Allah, trezeste o senzatie de stanjeneala, rusine, cand face ceva gresit, nepermis in prezenta lui Allah si aceasta prezenta exista mereu! Aceasta idee poate fi exemplificata prin urmatoarea istorioara, care s-a intamplat pe timpul lui Omar,radhiAllahu anhu;cel de-al doilea calif . Pentru a umple un vas cu lapte, mama unei fetite amesteca laptele cu apa.Fetita ei a vazut-o o data facand acest lucru si i-a spus: "Mama,nu face acest lucru, nu insela oamenii!" Maica-sa i-a raspuns atunci:"Suntem la noi acasa. Omar, conducatorul, nu este aici." Tuturor le era frica de Omar, fiindca era foarte drept. Deci mama ei ii raspunse:"Omar nu ne vede ". Si atunci fetita i-a raspuns: " Da, mama, Omar nu este aici, dar Allah este aici. Allah este mereu cu noi." Cu cat este mai inalt gandul constiintei existentei lui Allah, cu atat mergem mai des la locul de adorare al Sau, nu doar o data sau de doua ori pe saptamana, ci incercam sa fim constienti de prezenta lui Allah in toate demersurile si actiunile noastre, stiind ca Allah este tot timpul cu noi.De aceea,Islamul nu separa activitatile laice de cele religioase. In orice fel de activitate trebuie sa ne conducem in conformitate cu sentimentul existentei lui Allah.

- As vrea sa va mai intreb cum defineste religia musulmana conceptul de dragoste divina ?

- Exista in Coran versete care leaga ideea de dragoste divina cu cea de TAKWA sau cu a existentei lui Allah. De exemplu, in sura nr. 3 versetul 76 citim:" Allah îi iubeste pe cei care se tem de El" adica pe cei care practica sentimentul existentei lui Allah . Cand vorbim despre dragostea divina in Islam, nu vorbim despre aceasta ca despre o lozinca.Este vorba de o relatie mutuala de dragoste dintre om si Allah.Vorbim, de asemenea, despre o legatura de dependenta fata de Allah,o realizare a faptului ca fiecare din noi nu-si poate satisface in mod independent necesitatile.Omul are nevoie de Allah. El nu trebuie sa aiba un sentiment de aroganta sau de mandrie ca se poate lipsi de Allah. Unui om credincios mereu ii este prezent sentimentul de recunostinta pentru toate darurile ce i Le-a dat Allah.
Acest fel de dragoste inseamna o intelegere intelectuala sau o combinatie intre dragoste si intelegerea intelectuala. Este o dragoste care nu se manifesta numai prin actiuni de pura adorare sau prin rugaciuni.Aceasta dragoste se reflecta in toate aspectele vietii laice sau religioase (asa cum le separa oamenii). Marea incercare a adevarului acestei iubiri este cea de a urma calea lui Allah. Este un frumos pasaj in Coran referitor la aceasta: "Daca il iubiti cu adevarat pe Allah, atunci urmati-ma! Allah va va iubi si mai mult si va ierta pacatele." Deci, nu este de ajuns sa spui: Il iubesc pe Allah , ci trebuie sa manifesti o angajare adevarata pe calea stabilita de Allah. Acest fel de dragoste nu sovaie, si nu este tradata din cauza diverselor incercari ale vietii omenesti. Este o dragoste care necesita sacrificiul unora dintre dorintele noastre, a proprietatii noastre si chiar, daca este nevoie, a vietii noastre. Ea este fundamentul oricarui gen de dragoste, este fundamentul dragostei fata de omenire, este baza dragostei tuturor creaturilor lui Allah. Nu pretind ca pot explica tot ce inseamna dragoste divina. In Coran se mentioneaza ca, pentru a fi in posesia acestei iubiri, trebuie sa pui dragostea pentru Allah mai presus de celelalte tipuri de dragoste. Un credincios adevarat Il iubeste pe Allah si pe trimisul Lui mai mult decat orice pe lume. Si este remarcabil ca acest sentiment de dragoste este reciproc. In Coran se spune: "Allah il va iubi pe cel care-L iubeste ."
Aceasta a fost doar o privire fugara asupra frumusetilor cuprinse in sentimentul de dragoste divina.

- Ati spus ca este un gen de dragoste foarte practica. Nu este doar o vorba. Exista anumite aspecte specifice acestui gen de dragoste?

- Exista. Voi trece in revista cateva idei din Coran care abordeaza aceasta tema:
1. In primul rand, pentru a fi în posesia unei astfel de iubiri, fiecare din noi trebuie sa aiba sentimentul de TAKWA.
2. In al doilea rand, oamenii trebuie sa se caiasca daca au facut ceva gresit.Este necesar doar ca cel ce a gresit sa revin la faptele bune. Poarta caintei este deschisa întotdeauna. Si Allah ii iubeste pe cei ce se caiesc.
3. In al treilea rand, in Coran citim ca Allah ii iubeste pe cei care se purifica.
4. In al patrulea rand, Allah ii iubeste pe cei care fac fapte bune.
5. In al cincilea rand, Allah ii iubeste pe cei care gasesc in El Unicul Protector.
6. In al saselea rand, Allah ii iubeste pe cei drepti, pe cei care judeca corect.
Acestea sunt cateva aspecte care sunt in legatura cu dragostea divina.

- Dar care sunt elementele care pericliteaza dragostea divina?

- Coranul metioneaza lucrurile pe care Allah nu le iubeste, acele lucruri care se opun dragostei divine. Voi da cateva exemple:
1- agresiunea si incalcarea legilor;
2- coruptia;
3-nerecunostinta. Allah nu-I iubeste pe cei
nerecunosctori, pe cei care nu recunosc binefacerile Lui;
4- oprimarea semenilor sai;
5- tradarea si inselatoria ;
6- risipa;
7- vanitatea si gloria desarta, aroganta;

- Sa revenim la conceptul TAKWA. Care credeti ca sunt manifestrile TAKWA?

- Sunt mai multe. Raspunsul la aceasta intrebare il voi da,facand referinta la diferite versete din Coran. In Coran se zice ca cel ce poseda aceast virtute TAKWA, se alege cu numeroase beneficii:
- In primul rand este indrumat pe calea cea drepta;
- In al doilea rand Coranul mentioneaza ca TAKWA este cea care ne ajuta sa avem o viziune adecvata asupra cunostintelor noastre: Pe toti cei care cred si care sunt cu adevrat constienti de prezenta lui Allah, El îi va îndruma si ei vor discerne criteriile de deosebire dintre Bine si Rau . Fii constient de existenta lui Allah si El te va invata. Allah va mari cunostincele si intelepciunea ta.
- In al treilea rand, in Coran se mentioneaza ca pietatea este una din cele trei preconditii ale binecuvantarii, de a primi ajutor în rezolvarea problemelor noastre: Toti cei care au constiinta existentei lui Allah vor gasi solutii la toate dificultatile sau Tuturor celor care sunt constienti de existenta lui Allah, El va usura treburile lor .
- Se mentioneaza de asemenea in Coran ca TAKWA este o preconditie a iertarii pacatelor noastre: Tuturor celor care au frica de Allah, El le va ierta pacatele si-i va rasplati din abundenta .
- Bineinteles ca victoria finala a unui credincios este legata de conceptul TAKWA. Fericirea finala in viata aceasta, cat si în cealalta,o vor dobandi cei care au avut cunostinta existentei lui Allah.
Cu adevarat, prietenii lui Allah sau, altfel spus, cei care sunt apropiati de Allah prin faptele si gandurile lor, nu au de ce sa le fie frica.


Islamhouse.com

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu