Cum putem sa-I multumim lui Allah pentru toate binecuvantarile date?

As-salamu aleykom wa rahmatullahi wa barakatuhu,



In primul rand:
Multumirea si recunostinta semnifica bunavointa reciproca şi lauda fata de cel care a facut lucruri bune pentru noi. Cel care este cel mai demn de multumirea si lauda noastra este Allah subhana wa ta'ala, El poate fi glorificat si laudat datorita binecuvantarilor pe care le-a revărsat asupra robilor Sai, atat din punct de vedere spiritual cat si lumesc. Allah subhana wa ta'ala ne-a poruncit sa fim multumitori pentru binecuvantarile primite si nu sa le negam.
Allah subhana wa ta'ala spune (interpretarea sensurilor Coranului):

,,Pomeniti-Ma pe Mine si o sa-Mi aduc aminte de voi! Si sa -Mi fiti multumitori, sa nu fiti fara credinta fata de Mine!
Sura Al Baqara:152

In al doilea rand:
Cele mai importante persoane care au ascultat aceasta porunca si i-au multumit Domnului lor pana cand au meritat să fie descrisi ca fiind shaakir (multumitori) si shakoor (recunoscători) sunt Profetii si Mesagerii (pacea si binecuvântarea lui Allah fie asupra lor). Allah Preaînaltul spune (interpretarea sensurilor Coranului):

,,120. Avraam a fost un calauzitor supus lui Allah, dreptcredincios si nu a fost dintre politeisti
121. El a fost multumitor fata de binefacerile Lui si El l-a ales si l-a calauzit pe drum drept."
Sura An Nahl:120-121

,,[O, voi] urmasi ai acelora pe care Noi i-am luat împreuna cu Noe [în arca]! El a fost cu adevarat un rob multumitor."
Sura Al-Isra:3

In al treilea rând:
Allah subhana wa ta'ala a menţionat unele dintre binecuvantarile pe care le-a revarsat asupra robilor Sai si le-a poruncit sa fie recunoscători pentru ele, si ne-a spus ca putini dintre robii Lui ii aduc multumire.Allah Preaînaltul spune (interpretarea sensurilor Coranului):

,,O, voi cei care credeti! Mancati din bunatatile pe care vi le-am daruit si multumiti lui Allah daca numai pe El voi Il adorati!"
Sura Al Baqara:172

,,Noi v-am dat voua putere pe acest pamant si v-am dat pe el cele de trebuinta pentru trai, dar numai putini dintre voi aduceti multumire."
Sura Al Araf:10

,,Si printre semnele Sale sunt [acela ca El] trimite vânturile de bine vestitoare, pentru ca sa va faca sa gustati din îndurarea Sa si pentru ca sa pluteasca la porunca Sa corabiile, pentru ca sa cautati harul Sau. Poate ca voi veti fi multumitori."
Sura Al Rum:46

Dintre binecuvantarile spirituale, Allah subhana wa ta'ala mentioneaza (interpretarea sensurilor Coranului):

,,O, voi cei care credeti! Atunci când va gatiti pentru Rugaciune [AsSalat], spalati-va fetele voastre si mâinile voastre, pâna la coate,treceti-va mâinile voastre ude peste capetele voastre si [splati-va] picioarele voastre pâna la glezne! Daca sunteti spurcati (junub), atunci curatati-va [printr-o îmbaiere]! Daca sunteti bolnavi, sau în calatorie, sau unul dintre voi vine de la locul unde si-a facut nevoile, sau ati atins muierile si nu gasiti apa, atunci luati voi tarâna marunta si curata si stergeti-va fetele si mâinile voastre cu ea! Allah nu voieste sa va faca voua greutati, ci doreste sa va curateasca si sa desavârseasca binefacerea Sa.Poate ca voi veti fi multumitori!
Sura Al Maida:6

Si sunt multe alte binecuvantari,am mentionat mai sus doar cateva dintre aceste binecuvantari;mentionarea tuturor binecuvantarilor nu este posibila asa cum Allah subhana wa ta'ala spune (interpretarea sensurilor Coranului):

,,Si v-a dat El din toate câte le-ati cerut. Si de ati socoti binefacerile lui Allah, nu le-ati putea numara. Dar omul este cu adevarat nelegiuit si necredincios.
Sura Ibrahim:34

Apoi, Allah subhana wa ta'ala ne-a binecuvantat si ne-a iertat pentru lispsa noastra de ai aduce mulţumiri pentru toate aceste binecuvantari pe care nu le putem numara.Allah subhana wa ta'ala spune (interpretarea sensurilor Coranului):

,,Si de ati [vrea sa] socotiti binefacerile lui Allah, voi nu veti izbuti sa le numarati. Allah este Iertator, Indurator [Ghafur,Rahim].
Sura An Nahl:18

Musulmanul cere întotdeauna de la Domnul sau sa-l ajute sa-I aduca multumire lui, deoarece daca Allah subhana wa ta'ala nu l-ar ajuta robul Sau, acesta nu ar fi în stare sa-I multumeasca. De aceea, este prescris in Sunnah sa cerem ajutor de la Allah subhana wa ta'ala pentru a-I putea multumi.
A fost relatat de la Mu'aadh ibn Jabal ca Mesagerul lui Allah(pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui) i-a luat mana si a spus: "O Mu'aadh, te iubesc in numele lui Allah,te iubesc in numele lui Allah" , a spus el, "te sfatuiesc, o Mu'aadh, sa nu uiti sa spui la fiecare rugaciune: ,,O, Allah ajuta-ma sa-mi amintesc de Tine,sa-Ti multumesc si sa te ador in mod corespunzator"
Relatat de Abu Dawood (1522) si al-Nasaa’i (1303) clasificat ca autentic de al-Albani in Sahih Abu Dawud.

Recunostinta pentru binecuvantarile primite este o cauza care face ca binecuvantarile sa se inmulteasca, asa cum Allah subhana wa ta'ala spune (interpretarea sensurilor Coranului):

,,Si când Domnul vostru a vestit:„Daca veti fi multumitori, va voi înmulti [binefacerile Mele], iar de veti fi nemultumitori, pedeapsa Mea va fi aspra!"
Sura Ibrahim:7

In al patrulea rand:
Cum poate o persoana sa-I multumeasca Domnului sau pentru multitudinea de binecuvantari revarsate asupra sa?Recunostinta sa ar trebui sa îndeplineasca toate conditiile necesare,care sunt:
1. recunostinta inimii
2. recunostinta limbii
3. recunostinta actiunilor fizice.

Ibn al-Qayyim ( Allah sa aiba mila de el) a spus: Recunoştinţa poate fi în inima prin supunere si umilinta, la nivelul limbii,prin lauda si recunoastere,precum si în actiunile noastre,ca mijloace de ascultare si supunere. [ Madaarij al-Saalikeen (2/246 ) ]
Detalii cu privire la aceste conditii:

1.Recunostinta inimii-ceea ce inseamna ca inima simte maretia binecuvântărilor pe care Allah subhana wa ta'ala le-a revarsat asupra sclavul Lui si este pe deplin constienta ca Cel care a daruit aceste binecuvântări este Allah Singur,fara nici un partener sau asociat.Allah Preaînaltul spune (interpretarea sensurilor Coranului):

,, Voi nu aveti binefacere decât de la Allah. Apoi, daca va loveste un rau, voi nu va rugati
[pentru ajutor] decât Lui!"
Sura Al Nahl:53
Aceasta recunostinta nu este doar recomandata ci este obligatorie;Cine atribuie aceste binecuvantari altuia in afara de Allah este necredincios.

Shaykh 'Abd al Rahmaan al-Sa'di (Allah sa aiba mila de el) a spus:
“Ceea ce credinciosul trebuie sa faca este sa-I atribuie aceste binecuvantari lui Allah subhana wa ta'ala si sa le recunoasca pe deplin. Astfel, el va atinge o credinta completa in unicitatea lui Allah (At Tawheed).Oricine neaga binecuvantarile lui Allah subhana wa ta'ala in inima lui sau cu limba lui este un kaafir si nu are nimic de-a face cu Islamul.” Oricine afirma in inima lui ca toate binecuvantarile vin doar de la Allah Preaînaltul, dar verbal el le atribuie si altcuiva inafara de Allah,uneori chiar si le atribuie si lui insusi,sau actiunilor sale, sau eforturilor altcuiva - asa cum se întampla pe buzele multor oameni - acest lucru este un pacat pentru care credinciosul ar trebuie sa se caiasca, binecuvantarile nu trebuiesc atribuite nimanui inafara Creatorului si credinciosul trebuie sa depuna eforturi pentru a face acest lucru, deoarece credinta si Tawheed-ul nu pot fi atinse decat prin atribuirea binecuvantarilor lui Allah subhana wa ta'ala.
Recunostinta este capul credintei si se bazeaza pe trei piloni:recunoasterea din inima ca toate binecuvantarile care s-au revarsat asupra lui si asupra altora ,vin de la Allah subhana wa ta'ala, vorbind despre ele, lăudându-L pe Allah sunhana wa ta'ala pentru ele, şi folosindu-le pentru a-L asculta pe Cel ce le-a trimis,adorandu-L doar pe El."
Al-Qawl al-Sadeed fi Maqaasid al-Tawheed (p. 140)

Allah subhana wa ta'ala a spus descriind situaţia aceluia care neaga binecuvantarile lui Allah (interpretarea sensurilor):
,,Ei recunosc binefacerea lui Allah si apoi o tagaduiesc, iar cei mai multi dintre ei sunt nerecunoscatori.
Sura An-Nahl:88

Ibn Kazir (Allah sa aibe mila de el) a spus: ,,...ei au recunoscut ca Allah este Cel care le asigură aceste binecuvantari si ca El este acela care le acorda aceste favoruri,cu toate acestea ei le neaga si adora pe altii în afară Lui, şi atribuie victoria sau proviziile altor divinitati false. "
Tafsir Ibn Kazir (4/592 ).

2. Recunoştinţa limbii
Aceasta este recunoasterea verbala a binecuvantarilor lui Allah,după credinta din inima,care afirma ca Cel care ne acorda binecuvântarile este Allah Preaînaltul într-adevăr,si pastrarea limbii noastre ocupată cu lauda lui Allah subhana wa ta'ala, numai El merita sa fie glorificat si laudat. Allah a spus explicand binecuvantarile Sale pentru sclavul Sau Muhammad (pacea şi
binecuvântarea lui Allah fie asupra lui):
,,Nu te-a gasit pe tine sarman si te-a facut bogat?"
Ad-Duha:8
Dupa aceea Allah ia amintit aceasta:
,,Iar cat despre indurarea Domnului tau,despre ea vorbeste!
Sura Ad-Duha:11

Ibn Katheer (Allah sa aiba mila de el) a spus:
„...cand erai sarac şi în nevoie, atunci Allah Preaînaltul te-a facut bogat şi independent de orice mijloace,deci vorbeste despre binecuvantarea lui Allah acordata tie.”
[Tafseer Ibn Katheer 8 / 427]

S-a relatat că Anas ibn Maalik a spus: Mesagerul lui Allah (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui) a spus: "Allah este multumit cand o persoană mananca ceva si apoi i-L lauda pentru aceasta, sau care bea ceva şi apoi i-L laudă pentru aceasta. "
Relatat de Muslim(2734)

Abu’l- ‘Abbaas al Qurtubi (Allah sa aiba mila de el)a spus: Lauda înseamnă aici recunostinta, si am vazut mai sus ca lauda poate lua locul recunostintei, dar recunostinta nu poate lua locul laudei. Acest lucru indica faptul ca recunostinta pentru binecuvantarile primite- chiar daca sunt putine - este un mijloc de a atinge placerea lui Allah,glorificat si laudat fie El,este cea mai nobila situatie a oamenilor Paradisului.Când oamenii din Paradis vor spune: "Tu ne-ai dat noua ceea ce nu ai dat niciuneia dintre creatiile Tale!" Allah Preainaltul le zice: "Sa nu va dau Eu ceva mai bun decat asta?" Ei vor spune, "Ce este? Nu ne-ai luminat Tu fetele noastre, şi ne-ai primit pe noi in Paradis si ne-ai salvat de la Infern? "El va spune:"Va voi acorda binecuvantarea Mea voua si nu voi mai fi suparat pe voi dupa aceasta."
Recunoştinţa este un mijloc de a atinge aceasta mare onoare, deoarece ea implică recunoaşterea Datatorului acestor binecuvantari si recunoastereaca El este Unicul Creator al acestor binecuvântari, EL este Unicul care face ca aceste binecuvantari să ajunga noi, ca o onoare si un favor al Datatorului si ca destinatarul acestor binecuvantari este sarac si are nevoie de ele si ca nu poate trai fara ele.Deci, aceasta este o recunoaştere a drepturilor si marinimiei Lui
Allah subhana wa ta'ala fata de lipsurile si nevoile robilor Sai.Allah subhana wa ta'ala a facut ca recompensa pentru aceasta recunostinta sa fie o mare onoare.
Al-Mufhim lima ashkala min Talkhees Kitaab Muslim (7/60 , 61)

De aceea unii dintre companioni spuneau: ,,Cine ascunde o binecuvantare o neaga,dar cine se manifesta si vorbeste despre ea
acesta da multumire."

Ibn al-Qayyim (Allah sa aiba mila de el) a spus, comentând acesta: Aceasta se bazează pe cuvintele:
"Când Allah ofera o binecuvântare unei persoane, El iubeşte ca efectul binecuvantarii Sale asupra robului Sau sa se vada."
Madaarij al-Saalikeen (2/246 )

A fost relatat de la Abd 'Umar ibn' al-'Azeez (Allah sa aiba mila de el) a spus: “Amintiti-va unul altuia de binecuvântările revarsate asupra voastra,pentru ca mentionarea lor este o forma de recunostinta.”

3. Recunostinta actiunilor fizice semnifica utilizarea actiunilor noastre fizice,in ascultare fata de Allah subhana wa ta'ala prin infranarea de la comiterea păcatelor si actelor de nesupunere fata de Allah si de ceea ce El a interzis. Allah Preainaltul spune (interpretarea sensurilor):

,,Ii lucrau ei lui ceea ce el voia: sanctuare si statui, vase [pentru mâncat] cât bazinele si oale care se asaza bine. “Lucrati, voi neam al lui David, [dupa legea lui Allah], pentru a-I aduce multumire!” Dar putini dintre robii Mei sunt multumitori.
Sura Saba:13

Este relatat ca Aisha (Allah sa fie multumit de ea!) a spus ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) se ruga noaptea pana ce i se umflau picioarele, iar ea i-a spus : "De ce faci asta, O, Trimis Al Lui Allah, de vreme ce Allah ti-a iertat pacatele trecute si viitoare?" El (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa) a raspuns : "O,Aisha...cum sa nu fiu eu un rob multumitor?"
Relatat de Bukhari(4557) si Muslim(2820).

Ibn Battaal (Allah sa aiba mila de el)a spus: Al-Tabari a spus: opinia corecta privind aceasta este ca recunostinta unei persoane consta in afirmatia ca aceste binecuvantari vin de la Allah Preainaltul si de la nimeni altcineva si afirmatia aceasta trebuie sa fie o afirmatie confirmata de fapte. In ceea ce priveste versiunea acestei afirmatii care este contra zisa de fapte, cel care face acesta nu merita sa fie numit recunoscator cu adevarat,dar se poate spune ca recunostinta sa este verbala.Dovada ca acest lucru este adevarat sunt cuvintele lui Allah subhana wa ta'ala din (interpretarea sensurilor): . “Lucrati, voi neam al lui David, [dupa legea lui Allah], pentru a-I aduce multumire!” [Saba '34:13] . Este bine cunoscut faptul că El nu le-a comandat, atunci când le-a spus să afirme binecuvântările Sale, pentru că ei nu au negat faptul că acestea au fost o favoare de la El pentru ei. Mai degrabă El le-a poruncit sa aduca mulţumire pentru binecuvântările Sale prin ascultarea de poruncile Lui în acţiunile lor.In mod similar, Profetul (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui), atunci când se ruga pe timp de noapte si picioarele i se umflau, a spus: : "Cum sa nu fiu un rob multumitor? "
Sharh Saheeh al Bukhaari (10/183 , 184).
Al doilea tip de recunostinta este acela de a infaptui acte recomandate dupa terminarea actelor obligatorii si evitarea lucrurile interzise;un musulman trebuie sa faca acte voluntare de adorare peste cele prescrise.Acesta este gradul celor care sunt mai aproape de Allah."
Jaami’ al-‘ Uloom wa’l- Hukam (p.245, 246)

Abu Haroon (Allah sa aiba mila de el) a spus:" Am intrat la Abu Haazim, şi i-am zis: Allah sa aiba mila de tine, ce este recunoştinţa ochilor? El a spus: Dacă vezi ceva bun cu ei, menţioneaza acest lucru si daca vezi ceva rau cu ei, ascunde-l. I-am spus: Care este recunoştinţa urechilor? El a spus: Daca auzi ceva bun cu ele, amintesteti si daca auzi ceva rau cu ele,uita."

Ibn Rajab al-Hanbali (Allah sa aiba mila de el)a spus:Recunostinta este de două feluri:
,,Una dintre ele este obligatorie-aceasta presupune indeplinire acţiunilor obligatorii şi evitarea lucrurilor interzise. Acest lucru este esenţial si suficient ca recunostinta pentru binecuvantarile primite. De aceea unul dintre urmasii Profetului (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa) a spus:
,,Recunostinta semnifica renuntarea la păcat."

Iar altul dintre ei a spus:
,,Recunostinta semnifica sa nu utilizezi nici o binecuvantare pe care Allah ti-a oferit-o,in nesupunere fata de El."

Abu al-Haazim Zaahid a mentionat ca recunostinta actiunilor fizice înseamnă abtinerea de la pacat si utilizarea binecuvantarilor date pentru realizarea actelor de ascultare. Apoi a zis: "Cel care multumeste cu limba sa, dar nu da multumire prin actiunile sale fizice este asemenea celui care are o manta şi o tine de marginea ei, dar nu o pune pe el, asa ca nu ii este de nici un folos împotriva frigului,nici a caldurei,nici a zapezii si nici a ploii."

In concluzie:
Pentru a fi recunoscatori Domnului nostru pentru binecuvântările pe care El le-a revărsat asupra noastra trebuie sa recunoaştem în inima noastra ca Datatorul acestor binecuvantari este Allah,glorificat si laudat fie El,prin venerarea Lui si atribuirea tuturor binecuvantarilor numai Lui,recunoscandu-le cu limba noastra pentru a-i putea multumi in fiecare dimineata cand ne trezim ca ne-a dat o viata noua si dupa ce mancam si bem pentru tot ceea ce el ne-a daruit si asa mai departe pentru toate binecuvântările pe care le-a revarsat in viata noastra.
Aducem mulţumiri prin actiunile noastre fizice, prin a nu vedea sau auzi lucruri interzise,prin a nu umbla cu picioarele noastre prin locuri interzise,prin a nu folosi mainile noastre pentru a comite fapte rele s.a.m.d.
Amintiti-va ca recunostinta pentru binecuvantarile primite este de asemenea o binecuvantare, astfel încat sa continuam să ne bucuram de binecuvântările Domnului nostru, multumindu-i lui Allah subhana wa ta'ala pentru aceste binecuvantari si laudandu-L pentru ajutorul Lui.
Ii cerem lui Allah subhana wa ta'ala sa ne ajute sa facem ceea ce El iubeşte si ceea ce Lui ii place.

Si Allah stie bine!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu