Moderatia in religie



As-salamu aleykom wa rahmatullahi wa barakatuhu,


Lauda lui Allah,


Moderatia in religie înseamna sa nu exageram si sa mergem dincolo de limita stabilita de catre Allah subhana wa ta'ala.

Moderatia în religie inseamna urmarea exemplului Profetului (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui). Exagerarea înseamna a face ceva mai mult decat a facut el, si neglijenta inseamna a nu ajunge la acest nivel.


De exemplu, un om spune: "Vreau sa petrec toata noaptea in rugaciune (qiyaam Al- layl), si niciodata sa nu dorm in toata viata mea, pentru ca rugaciunea este unul  dintre cele mai bune acte de adorare, asa ca vreau sa-mi petrec toate noptile din viata mea in rugaciune." Noi spunem,ca acest om nu procedeaza corect si ca duce la extrema religia lui Allah subhana wa ta'ala. Ceva de acest gen s-a intamplat pe timpul Profetului (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui), atunci cand un grup de oameni s-au reunit si unul dintre ei a spus:"Ma voi ruga toate noptile si nu voi dormi niciodata".Un altul a spus, "Voi posti mereu si niciodata nu-mi voi rupe postul".Un al treilea a spus:"niciodata nu ma voi casatori cu o femeie." Cand aceste cuvinte a lor a ajuns la urechile Profetului (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui), el a spus, "Ce este in neregula cu oamenii acestia care spun astfel de lucruri? Eu postesc si de asemenea rup postul.Eu dorm, si sa ma casatoresc femei.Oricine abandoneaza Traditia (Sunnah) mea nu apartine comunitatii mele." Acesti oameni au ajuns la extreme in religie şi astfel Profetul (pacea si binecuvântarea lui Allah fie asupra lui) s-a lepadat de ei, deoarece ei au incalcat Sunnah sa, care include postul si ruperea postului, rugăciunea pe timp de noapte dar somnul pe timp de noapte, si casatoria cu femei.


Cel care neglijeaza obligatiile sale, este acela care spune, "nu este obligatoriu sa fac acte voluntare (Naafil), asa ca nu le voi face. Eu voi face doar actele obligatorii (fard). Se poate ca aceasta persoana sa nu indeplineasca toate actele fard, astfel încat aceasta persoana nu va atinge nivelul cerut.


Persoana moderata este cea care urmeaza calea Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui) si a succesorilor sai bine-calauziti (Al-Khulafaa "al-Raashidoon).


Un alt exemplu: trei barbati s-au intalnit cu un musulman pacatos. Unul dintre ei a spus:"Eu nu-l voi saluta pe acest musulman pacatos, il voi boicota, il voi ţine departe de mine si nu o sa vorbesc cu el."

Al doilea a spus: "Voi merge la acest om imoral, am sa-l salut si am sa-i zambesc. Îl voi invita in casa mea si-i voi accepta invitatia lui. El este la fel ca orice om neprihănit pentru mine."

Al treilea a spus: "Detest acest om pentru actiunile sale imorale, dar il iubesc pentru credinta sa. Eu nu-l voi boicota cu excepţia cazului în care acest lucru este spre binele sau. Dacă nu are nimic de castigat din indepartarea lui si daca aceasta indepartare va creste  imoralitate lui, atunci nu-l voi indeparta de mine."


Noi spunem ca primul om se duce in extrema,al doilea este neglijent si al treilea este moderat.

Acelaşi lucru se aplica tuturor actelor de adorare si in relatiile cu ceilalti. Oamenii variază intre extremism, neglijenta si moderatie.


Un al treilea exemplu: Un om este prizonierul sotiei sale,care il manipuleaza cum vrea ea si el nu i se poate opune sau s-o sfatuiasca sa faca fapte bune.Ea l-a deposedat de dreptul sau si a devenit cea care este responsabila de el.


Un alt om isi trateaza sotia,cu grosolanie, aroganta si foarte dur.Nu-si face griji cu privire la bunastarea ei si o trateaza ca pe o servitoare.


Un al treilea barbat este moderat cu sotia sa,asa cum Allah subhana wa ta'ala  si Mesagerul sau au ordonat:


"...Ele au drepturi egale cu obligatiile lor,dupa cuviinta. Dar barbatii au o treapta peste ele. Si Allah este Atotputernic,Intelept ['Aziz,Hakim]."

Sura Al-Baqara:228


Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui) a spus:"Nu este permis ca un barbat credincios sa urasa o femeie credincioasa. Daca el uraste una din caracteristicile sale,poate fi satisfacut de o alta caracteristica a ei."


Asadar ultimul om este moderat,al doilea este extremist in forma sa de a-si trata sotia,iar primul este neglijent.

Acelasi lucru se aplica in toate celelalte actiuni si acte de adorare.


Majmoo’ Fataawa wa Rasaa’il li Fadeelat al-Shaykh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen, vol. 1, p. 42


Traducere de pe site-ul Islam Q&A.


Published with Blogger-droid v2.0.4

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu