Semnificatia pronumelui "Noi" in Sfantul Coran

In Coranul cel Sfant se repeta de mai multe ori pronumele "Noi", acest lucru putand fi puse, la prima vedere, pe seama existentei chiar in Coran a dogmei trinitatii biblice sau, in cel mai rau caz, pe aceea a unui Dumnezeu nehotarat.

Care este semnificatia acestui pronume care, la prima vedere, poate creea confuzii de genul celei de mai sus ?

Trebuie spus ca exista o particularitate a stilului literar in limba araba si care consta in folosirea pronumelui nahnu ("noi") atunci cand o persoana se refera la ea insasi. Si aceasta pentru a sublinia respectul sau gloria de care se bucura. De asemenea, in acelasi sens, in limba araba se poate folosi atat pronumele ana ("eu"), care indica o singura persoana, cat si huwa ("el").

Toate aceste trei stiluri sunt utilizate in Coran, unde Allah Atoatestiutorul se adreseaza arabilor chiar in limba lor.[1]

"Cateodata Allah Preainaltul se refera la Sine Insusi la singular (folosind numele Sau sau un pronume), iar altadata - folosind pluralul, ca in versetul Noi ti-am dat tie o biruinta invederata (48 : 1).

Cu toate acestea, Allah Atotputernicul niciodata nu face referire la Sine Insusi utilizand dualitatea, ci fie la acea forma de plural care scoate in evidenta respectul de care este vrednic, fie la numele sau atributele Sale." [2]

Expresii precum innaa ("intr-adevar, Noi..."), nahnu ("noi"), ori alte forme de plural pot sa fie folosite la fel de bine de o singura persoana si in cazul regilor (conducatorilor), atunci cand acestia tin cuvantari sau emit decrete ori legi, spunand "Noi am decis..." [3]

In aceste cazuri, o singura persoana tine discursul, insa este utilizata forma de plural tocmai ca o manifestare de respect. Iar Singurul care este demn de tot respectul cu mult peste oricare altcineva este Allah Atotputernicul. Prin urmare, atunci cand El spune in Sfantul Coran innaa ("intr-adevar, Noi...), aceasta indeamna la respect si glorificare, nu indica un plural numeric.

Iar ca argument suplimentar putem cita alte versete neechivoce din acest punct de vedere, precum :

"Domnul vostru este un Domn Unic. Nu exista divinitate in afara de El. El este cel Milostiv, Indurator" (2 : 163) si

"Spune : El este Allah, Cel Unic !" (112 : 1) etc.

Asadar, aceste din urma versete au rolul de a clarifica pe cel care intr-adevar doreste sa afle adevarul.



Note de subsol :


[1] extras din fatwa al-Lajnah al-Da'imah, 4/143;

[2] Al-'Aqeedah al-Tadmuriyyah by Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah, p. 75;

[3] in engleza aceasta sintagma este cunoscuta drept "The Royal We", adica "regalul Noi";

[4] extras din Al-'Aqeedah al-Tadmuriyyah, Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah, p. 109.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu